5/31/2020

Ο Μητροπολίτης Αυστρίας και Εξαρχος Ουγγαρίας Αρσένιος αποκλειστικά στον «Εθνικό Κήρυκα»

Αναμνηστική φωτογραφία παιδιών της Αυστρίας με τον Μητροπολίτη Αυστρίας Αρσένιο, ο οποίος επιδεικνύει
ιδιαίτερη μέριμνα για τα παιδιά και τους νέους. Φωτογραφία: Μητρόπολη Αυστρίας

Του Θεοδώρου Καλμούκου 
ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο Μητροπολίτης Αυστρίας και Eξαρχος Ουγγαρίας κ. Αρσένιος ήταν ο πρώτος ιεράρχης ο οποίος λόγω της κρίσης της πανδημίας και της απαγόρευσης του κοινού κοχλιαρίου μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας, στράφηκε προς τον αρχαίο τρόπο μετάδοσής της, δηλαδή χωριστά από τον Τίμιο Αρτο και χωριστά από το Τίμιο Αίμα, όπως γίνεται μέχρι σήμερα στη Λειτουργία του Αγ. Ιακώβου. 
Ο Μητροπολίτης Αρσένιος εκ των πλέον λογίων και σεβαστών ιεραρχών της Εκκλησίας, σε συνέντευξη του στον «Ε.Κ.» είπε ανάμεσα στα άλλα πως «χρειάζεται, προσωρινά, να ακολουθήσουμε τον αρχαίο τρόπο Θείας Μεταλήψεως που δε θα ερεθίζει τους έξωθεν παρατηρητές. Με την κυβέρνηση έχουμε καλή συνεννόηση. Ακολουθήσαμε ένα πρωτόκολλο συνεργασίας. Λαμβάνοντας την απόφαση για τον τρόπο της Θείας Μεταλήψεως κατά την παλαιότερη παράδοση απαντούμε στο δίλημμα: Θεία Κοινωνία ή αποχή από αυτήν γι' αυτή την περίοδο;»
Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής: 
«Εθνικός Κήρυκας»: Ποια η γενικότερη κατάσταση; Υπάρχουν κρούσματα ή θύματα συμπεριλαμβανομένων και ιερέων; 
Μητρ. Αρσένιος: Στην Αυστρία και στην Ουγγαρία ελέγχθηκε η εξέλιξη της πανδημίας, λόγω των έγκαιρων μέτρων που έλαβαν οι κυβερνήσεις. Στην αρχή υπήρχε έξαρση της νόσου. Με τους περιορισμούς, η κατάσταση βελτιώθηκε και σήμερα η επιδημία βρίσκεται σε ύφεση. Και στις δύο χώρες έκλεισαν τα σύνορα, αλλά δεν απαγορεύθηκε η κυκλοφορία για τις απαραίτητες μετακινήσεις. Δεν υπήρξε ιδιαίτερο πρόβλημα στη νοσηλεία των ασθενών. Προσευχόμεθα για την ανάπαυση των ψυχών των κεκοιμημένων. Μεταξύ των Ελλήνων της Αυστρίας έγινε γνωστό ένα κρούσμα. Ολοι οι ιερείς μας είναι υγιείς.

ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΡΗΜΗ ΛΟΓΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ


Κείμενο – φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας 
Η Κωνσταντινούπολη ζει ακόμα ένα Σαββατοκύριακο με γενική απαγόρευση της κυκλοφορίας, λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού. 
Στους πολύβοους δρόμους κυκλοφορούν ελάχιστοι, αλλά με απόλυτη άνεση μόνον οι γλάροι, όπως βλέπουμε στην πρώτη φωτογραφία.
Στην Αγία Σοφία και στο Μπλε Τζαμί δεν υπάρχουν οι ουρές των πολυπληθών επισκεπτών – τουριστών. 
Στο Σταυροδρόμι, στην πλατεία Ταξείμ, η Αγία Τριάδα, που δεσπόζει εκεί από το 1880, αλλά και το τέμενος που ανεγείρεται σε κοντινή απόσταση, τελούν σε κατάσταση ...σιωπής. 
Στην μεγάλη οδό του Πέραν, όπου συνήθως επικρατεί το αδιαχώρητο, κυκλοφορούν ελάχιστοι. Ανάμεσά τους συναντήσαμε και τέσσερις Ρωμιούς. Ερημιά και μπροστά από το Σισμανόγλειο Μέγαρο του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος. 
Το φαινόμενο είναι πρωτόγνωρο! Φαίνεται πως μόνον μια γάτα απολαμβάνει τον άδειο δρόμο. 
Όλοι ευχόμαστε να περάσει γρήγορα η πανδημία και η Πόλη να επιστρέψει στους γνώριμους ρυθμούς της.


Ο ΙΜΒΡΟΥ ΚΑΙ ΤΕΝΕΔΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥΣ ΙΜΒΡΟΥ (ΦΩΤΟ)


Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος, προέστη σήμερα (31-5-2020), Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Α' Οικουμενικής Συνόδου, της Θείας Λειτουργίας στον Ι. Ναό του χωριού του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, στους Αγίους Θεοδώρους της Ίμβρου.
Παραθέτουμε χαρακτηριστικά στιγμιότυπα. 

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Α' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΧΑΛΚΗΣ (ΦΩΤΟ)


Σήμερα Κυριακή (31-5-2020), των Αγίων Πατέρων της Α' Οικουμενικής Συνόδου, στο Καθολικό της Ι. Μονής Αγίας Τριάδος Χάλκης, όπου και η Θεολογική Σχολή, τελέστηκε η Θεία Λειτουργία, κεκλεισμένων των θυρών λόγω των μέτρων για την καταπολέμηση της πανδημίας, ιερουργούντος του Ηγουμένου, Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Αραβισσού κ. Κασσιανού. 
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ανεγνώσθη τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του μακαριστού Ηγουμένου της Ι. Μονής Χρυσορρογιατίσσης Κύπρου Διονυσίου, αποφοίτου της Σχολής, επί τη συμπληρώσει σαράντα ημερών από την προς Κύριον εκδημία του.

"ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Ο ΧΟΡΟΣ..." ΑΠΟ ΤΟΝ ΨΑΛΤΗ ΤΗΣ ΚΩ ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΥΡΟ


Το Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων μας έδωσε πρόσφατα μια ξεχωριστή έκδοση με τον τίτλο «Ψάλτες της Κω» της Σειράς «Τόποι και Ψάλτες» (Αθήνα 2019).
Ο υπεύθυνος και η ψυχή του Κέντρου και του όλου εκδοτικού έργου Δρ Μανόλης Χατζηγιακουμής, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κω, στο ιστορικό αυτό νησί των Δωδεκανήσων που υπάγεται εκκλησιαστικά απευθείας στο  Οικουμενικό Πατριαρχείο, και θέλησε να εγκαινιάσει τη νέα αυτή σειρά, με ψάλτες της ιδιαίτερης πατρίδας του.
Η έκδοση περιλαμβάνει τέσσερεις ψηφιακούς δίσκους - κάθε δίσκος και ψάλτης - αλλά και τομίδιο με σχόλια του Χατζηγιακουμή και τα μουσικά κείμενα.
Οι ηχογραφημένοι στον τόμο «Ψάλτες της Κω» είναι από τους παλαιότερους και τους πιο γνωστούς: Γιάννης Βαρκάς, Γιάννης Μαύρος, Γιώργος Σακέλλης, Γιώργος Καματερός (και από τους οποίους οι δύο πρώτοι δεν υπάρχουν πια). 
Ο Γιάννης Μαύρος, ηδύφωνος και μεστός, ο περισσότερο «παραδοσιακός» εδώ, με βαθειές ρίζες στην λαϊκή και επιχώρια ψαλτική παράδοση, και με εντυπωσιακή αντιστοιχία προς εκείνην της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας. 
Παραθέτουμε εδώ το Δοξαστικό των Αίνων της σημερινής Κυριακής "Των αγίων πατέρων ο χορός" σε ήχο πλ. δ', σε ερμηνεία Γιάννη Μαύρου. 


ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Α' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ (ΦΩΤΟ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ)

Φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας

Κυριακή 31 Μαΐου 2020
Πατριαρχικός Ναός Αγίου Γεωργίου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. 
Πατριαρχική Χοροστασία κατά την Θεία Λειτουργία της Κυριακής των Πατέρων της Α' Οικουμενικής Συνόδου. 



5/30/2020

KOINONIA AT THREAT?



Archbishop Job of Telmessos,
The Permanent Representative of the Ecumenical Patriarchate at the World Council of Churches

It is the merit of the Encyclical of the Ecumenical Patriarchate of 1920 to have introduced the concept of “koinonia (communion) of Churches” in the ecumenical vocabulary which ought to become a key concept in the theology of the 20th century. Subsequently, Eucharistic ecclesiology has underlined the correlation between the Church and the Eucharist. This was not a new theory, since we already find it in the New Testament. It is remarkable that St. Paul, in his first epistle to the Corinthians, speaks of Christians as being members of one body, the body of Christ, (1 Co 12:12-30) right after having spoken about the institution of the Eucharist (1 Co 11:23-26). And prior to that, the Apostle pointed out that “we being many are one bread, and one body, for we are all partakers of that one bread” (1 Co 10:17). The unity of the ecclesiastical body has always been manifested in partaking from one bread and one cup. For this particular reason, the Orthodox Church does not share the Eucharist with persons who are not in communion with her for matters of faith (in cases of heresy, schism or rupture of communion) and considers the eucharistic communion as the supreme manifestation of the unity of the Church.

Μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας Μακαρίου για την Εβδομάδα Εθνικής Συμφιλίωσης


Με την ευκαιρία της Εβδομάδας Εθνικής Συμφιλίωσης, την οποία διάγουμε, αισθάνομαι την ανάγκη να ενώσω τη φωνή μου με τις φωνές όλων εκείνων που διαχρονικά αγωνίστηκαν για την επίτευξη της συμφιλίωσης στο Αυστραλιανό έθνος.
Αισθάνομαι την ανάγκη να κατευθύνω τα βήματά μου προς την πορεία που χάραξαν όσοι τέτοιες μέρες, πριν από 20 χρόνια, διέσχισαν τη γέφυρα Harbour Bridge στο Σίδνεϊ, καθώς και όσοι – τα προγενέστερα, αλλά και τα επόμενα χρόνια – «έχτισαν» μικρές ή μεγάλες γέφυρες αλληλεγγύης, αλληλοσεβασμού, εμπιστοσύνης και συμφιλίωσης ανάμεσα στην ευρύτερη Αυστραλιανή κοινότητα και στους Αβορίγινες και τους κατοίκους Νήσων Torres Strait.
Διατηρώ δε ακράδαντη την πεποίθηση ότι το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής μας δίδει την καλή μαρτυρία και πορεύεται με αφοσίωση σε αυτόν τον ευλογημένο δρόμο. Εξάλλου, βασικές επιταγές της χριστιανικής διδασκαλίας αποτελούν ο σεβασμός και η ανεπιφύλακτη αγάπη προς το πρόσωπο του πλησίον.
Χρέος και ευθύνη όλων μας για το μέλλον είναι να διαφυλάξουμε όσα έως σήμερα έχει επιτύχει η αυστραλιανή κοινωνία και να συμβάλουμε, με επιμονή και χωρίς εφησυχασμό, στην ολοκληρωτική κατάκτηση της έννοιας της συμφιλίωσης. Κατάκτηση, που προϋποθέτει να στρέφουμε με σεβασμό και ειλικρίνεια το βλέμμα μας προς την ιστορία, για να γνωρίσουμε και να αναγνωρίσουμε τα λάθη του παρελθόντος, και να στρέφουμε με αγάπη τα μάτια μας προς τον πλησίον, πασχίζοντας καθημερινά για καινούργια βήματα, που θα μας επιτρέπουν να ερχόμαστε ακόμα πιο κοντά. Βήματα που θα μας επιτρέπουν να λέμε με μία φωνή… «Σε αυτό μαζί»!

ΜΝΗΜΗ ΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΧΡΥΣΟΡΡΟΓΙΑΤΙΣΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΟΥ ΧΑΛΚΙΤΗ


Του Σταύρου Σ. Φωτίου 
Καθηγητή Πανεπιστημίου Κύπρου, 
Ιδρυτικού Μέλους της Κυπριακής Ακαδημίας 
[Με αφορμή το αυριανό τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο του Προηγουμένου Χρυσορρογιατίσσης Διονυσίου]
Ο μακαριστός Ηγούμενος Χρυσορρογιατίσσης Διονύσιος (Παπαχριστοφόρου) γεννήθηκε στις Κέδαρες της επαρχίας Πάφου το 1938. Το 1952 προσελήφθη ως δόκιμος στην Ιερά Μητρόπολη Πάφου, χειροτονήθηκε δε Διάκονος το 1956. Έλαβε μέρος στον αγώνα της ΕΟΚΑ, κατά τον οποίο συνελήφθη και βασανίσθηκε. Σπούδασε Θεολογία στην Ιερά Θεολογική Σχολή Χάλκης (1961-1965) και Συντήρηση Εικόνων, Χειρογράφων και Παλαιών Εντύπων Κειμένων και Βιβλιοθηκονομία στη Ρώμη (1967-1971). 
Το 1971 χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος και προχειρίσθηκε σε Αρχιμανδρίτη. Στη συνέχεια, ανέλαβε τη Διεύθυνση του Κέντρου Συντήρησης Εικόνων και Χειρογράφων που ιδρύθηκε από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου στην Ιερά Μονή Αγίου Σπυρίδωνα στην Τρεμετουσιά. Μετά τα τραγικά γεγονότα του 1974 φιλοξενήθηκε στην Ιερά Μονή Αγίου Νεοφύτου. Εκεί ίδρυσε Εργαστήρι Συντήρησης Εικόνων, το οποίο, μεταξύ άλλων, συντήρησε τις εικόνες που στεγάζονται στο Βυζαντινό Μουσείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος «Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ´». Δίδαξε Ιστορία και Παθολογία του Βιβλίου στην Παιδαγωγική Ακαδημία Κύπρου. Διετέλεσε Γραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας Κύπρου, Πρόεδρος του Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου και εκπροσώπησε την Εκκλησία Κύπρου σε διάφορες αποστολές στο εξωτερικό. 
Το 1978 εξελέγη Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Χρυσορρογιατίσσης. Παραιτήθηκε για λόγους υγείας το 2019. Εκοιμήθη στις 25 Απριλίου 2020, σε ηλικία 82 ετών και ετάφη στο κοιμητήριο της Μονής.
Επί σαράντα τόσα χρόνια ο π. Διονύσιος υπηρέτησε τη Μονή της μετανοίας του, συντηρώντας την και προετοιμάζοντάς την για τη συνέχιση της πνευματικής και ιστορικής της μαρτυρίας. Γνώριζε ότι για την ορθόδοξη πίστη λατρεία, πολιτισμός και κοινωνία συνυπάρχουν αρμονικά. Έτσι, εσπερινοί και λειτουργίες τελούνταν στο Καθολικό της Μονής, ενώ στο παρεκλήσι του Αγίου Παναρέτου λάμβαναν χώρα τα απόδειπνα. Τη βίωση της φιλοθεΐας και της φιλανθρωπίας, που ο πιστός βιώνει στη λατρεία, μετέφραζε σε πράξεις οικοδομής και συμπαράστασης σε όσους επιζητούσαν την παραμυθία της Μονής. Συνάμα, το έργο του στη συντήρηση εικόνων, στην ανακαίνισή τους, συμβάδιζε με την ανακαίνιση των ψυχών των ανθρώπων. 

Ο μακαριστός Ηγούμενος με τον τότε Προύσης (νυν Αρχιεπίσκοπο) Αμερικής Ελπιδοφόρο
στην Ι. Μονή Χρυσορρογιατίσσης το 2016. 

Ο ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Α' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ (ΦΩΤΟ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ)

Φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας

Σάββατο 30 Μαΐου 2020
Ο Μ. Εσπερινός της Κυριακής των 318 Πατέρων της Α' Οικουμενικής Συνόδου, από τον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι, χοροστατούντος του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου και ψαλλόντων των κληρικών της Πατριαρχικής Αυλής. 



ΓΕΡΩΝ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ: ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΩΝ


ὑπὸ Γέροντος Χαλκηδόνος Ἀθανασίου

Χωρὶς ἀμφιβολία ἡμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, ἀλλὰ καὶ οἱ ἀνήκοντες εἰς ἄλλα θρησκεύματα, ὅπως οἱ ἀδελφοί μας Μουσουλμᾶνοι καὶ Ἰουδαῖοι, εἴμεθα προνομιοῦχοι διότι ζοῦμε σ’ αὐτὴ τὴν αὐτοκρατορικὴ πόλη μὲ τὰ ποικίλα διαχρονικά της ὀνόματα: Βυζάντιο, Νέα Ρώμη, Βασιλεύουσα, Ἰσταμποὺλ (εἰς τὴν Πόλιν), ἡ ὁποία ἀπετέλεσε τὴν πρωτεύουσα τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμαϊκῆς (Βυζαντινῆς) καὶ τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας. Καὶ τοῦτο νοιώθει ἀμέσως ὁ εὐαίσθητος καὶ προσεκτικὸς ἐπισκέπτης, μόλις πατήσει τὸ πόδι του ἐδῶ. Ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει καὶ σὲ ἄλλας παρομοίου χαρακτῆρος μεγαλουπόλεις σὰν τὴν Ρώμη, τὸ Λονδῖνο, τὴ Βιέννη κ.ἄ.
Μιὰ πόλη κτισμένη πάνω σὲ ἑπτὰ λόφους (Ἑπτάλοφος) –τοὺς ὁποίους ὄχι τυχαῖα, μιμήθηκαν καὶ ἄλλες–, ποὺ μᾶς ἐντυπωσιάζει μὲ τὰ παγκοσμίου φήμης μνημεῖα της, τὰ ὁποῖα ἀνήκουν στὴν πολιτιστικὴ κληρονομιὰ ὁλοκλήρου τῆς ἀνθρωπότητος καὶ γι’ αὐτὸ προστατεύονται ἀπὸ τὴν UNESCO, τὴν θρησκευτικότητα, τὴν πολιτιστική της ποικιλότητα, τὴν τέχνη, τὸ μεγαλεῖον τῶν αὐτοκρατορικῶν τελετῶν, τὴν παιδεία, τὴν λογοτεχνία, τὴν μουσική, τὴν λαογραφία, τὴν γαστρονομική της κουλτούρα, τὰ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα, τὶς φυσικές της καλλονές, καὶ πρὸ παντὸς τὸν ἐκ παραδόσεως κοσμοπολιτικὸ χαρακτῆρα, ἀπὸ τὸν ὁποῖον πολλὰ τῶν ἀνωτέρῳ πηγάζουν, ἔχοντας βαθειὰ τὶς ρίζες τους στὸν βυζαντινὸ πολιτισμό.
Ἀλλὰ καὶ σήμερα ἡ πόλη αὐτὴ μαμούθ, μὲ τὰ 17-20 ἑκατομμύρια, προκαλεῖ ἐντύπωσι μὲ τὴ σφύζουσα ἀπὸ δυναμισμὸ καὶ ὀμορφιὰ νεολαία της, τὴν ἐκπληκτικὴ διεύρυνσί της, τοὺς σύγχρονους οὐρανοξύστας της ἐν εἴδη "Manhattan" ποὺ καθημερινὰ φυτρώνουν σὰν τὰ μανιτάρια, χωρὶς ἐννοεῖται πάντοτε νὰ ἔχουν τὴν ἀνάλογη αἰσθητικὴ ἁρμονία, καίτοι ἀντισεισμικὰ διὰ τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων, συγκλονίζουν τὸν θεατὴ ποὺ γνωρίζει κυρίως τὴν παλιὰ πόλη.
Μιὰ πόλη ποὺ βροντοφωνεῖ: Νά, ἐδῶ εἶμαι ἐγώ, ἡ ἄλλοτε κυρίως μαγικὴ βασίλισσα τοῦ Βοσπόρου καὶ τῆς Ἀνατολῆς, μὲ τὴν γοητευτικὴ μυθολογία–θεολογία της, ποὺ ἐκτείνεται ὡς τὴν ἀρχαία Ἑλλάδα.


29 Χαιρετισμοί με 330 λέξεις για την Πόλη


29η ΜΑΪΟΥ - 29 Χαιρετισμοί με 330 λέξεις δια την από 330 μ.Χ. Πόλη του Κωνσταντίνου, 
Εις Την Πόλιν του Βύζαντος 
Χαίρε Πόλη άφθαρτος, ατελείωτος, εφέστιος εικόνα ονείρων, μυστική ωδή των δεήσεών μας!
Χαίρε Πόλη πρωτοπόλη των πόλεων, μέθη, αδιαλείπτως αναμένουσα τα Θεόφιλα τέκνα σου!
Χαίρε Πόλη πολύκαυτο δάκρυ, Βασιλεύουσα της υπερυψωμένης σκέψης και συνείδησής μας!
Χαίρε Πόλη ανθούσα, παλαίφατος αναστεναγμός του ιστορικού γίγνεσθαι των Χριστιανών σου!
Χαίρε Πόλη πατρίδα, Παναγιόσκεπος, ριζωμένη συνειδητά στην εν πόνω κατάθεση καρδιά μας
Χαίρε Πόλη καταφυγή, υπαρξιακά συνδεδεμένη με την από αιώνων σταύρωση της Ρωμιοσύνης
Χαίρε Πόλη δάκρυ ψηφίδας, ευσεβούς ελπίδας, στοργής, δωρεά χαρίεσσας περίβρεκτης φύσης
Χαίρε Πόλη κοσμημάτων, ναών και σχολείων, εν σιγή λειτουργούντων, αδαμάντιας αναλαμπής!

5/29/2020

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΤΑ ΝΕΑ" ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΡΗΝΟ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ π. ΓΕΩΡΓΙΟ ΤΣΕΤΣΗ


Η εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" στο σημερινό (29-5-2020) φύλλο, με αφορμή την επέτειο της Αλώσεως της Κωνσταντινουπόλεως, δημοσιεύει άρθρο του συντάκτη Δημήτρη Δουλγερίδη, για το μέλος της Αλώσεως, που συνέθεσε ο Μανουήλ Δούκας ο Χρυσάφης. 
Στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στην ηχογράφηση του μέλους - θρήνου, από τον Μ. Πρωτοπρεσβύτερο της Μ.τ.Χ.Ε. π. Γεώργιο Τσέτση, που εντάσσεται στην σειρά "Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής" (cd 6), σε επιμέλεια του Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή. 
Δείτε και την σχετική ανάρτηση στο ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ εδώ

ΙΔΙΟΜΕΛΟΝ "ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΝ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΝ"


Μνήμη της Αλώσεως σήμερα και δημοσιεύουμε ένα ανέκδοτο ιδιόμελον "Εις τον τελευταίον Βυζαντινόν Αυτοκράτορα Κωνσταντίνον Παλαιολόγον", σε ήχο πλ.β' (μετά φθορών και παραχορδών), κείμενο και μέλος του αειμνήστου Άρχοντος Υμνογράφου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, Ηλία Μπογδανόπουλου. 
Το μέλος αυτό εποιήθη υπό του μακαριστού Άρχοντος στις 15 Ιουνίου 1972 και εψάλη από χορό ψαλτών υπό τον αείμνηστο Μανώλη Χαζτημάρκο στο Θέατρο Ηρώδου του Αττικού στην Αθήνα το έτος 1977, σε μεγάλη εκδήλωση που διοργάνωσε το Σωματείο Ελλήνων Υπηκόων απελαθέντων εκ Τουρκίας. 
Ο Ηλίας Μπογδανόπουλος (1912-1978) γεννήθηκε στην Πάτρα και απεφοίτησε από την Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών το έτος 1943. Υπήρξε διευθυντής του Σωφρονιστηρίου Ανηλίκων Πατρών. Εκεί εγκαινίασε πρωτοποριακές για την εποχή μεθόδους ως προς την εκπαίδευση των παιδιών, ιδρύοντας εργαστήρια (ξυλουργικής, κεραμικής, κ.λ.π.) για τους παραβατικούς ανηλίκους, έτσι ώστε να τους δοθεί ευκαιρία κοινωνικής ενσωμάτωσης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το 1946 να λάβει υποτροφία και να επισκεφθεί αντίστοιχα αναμορφωτικά ιδρύματα της Αγγλίας και Αμερικής. Το ίδιο έτος (1946) ηχογράφησε στο Σικάγο τον Παρακλητικό Κανόνα της Θεοτόκου, επί δίσκου γραμμοφώνου. Άσκησε την δικηγορία από το 1948. Το έτος 1955 πρωτοστάτησε στην ίδρυση του «Συλλόγου Φίλων Βυζαντινής Μουσικής» στην Πάτρα, και διετέλεσε πρώτος πρόεδρος αυτού.

ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΖΩΝΤΑΝΗ

Ο Μωάμεθ ο Πορθητής παραδίδει τα προνόμια στον Πατριάρχη Γεννάδιο Σχολάριο.
Ψηφιδωτό στον Πατριαρχικό Οίκο. 

Του Θεόδωρου Καλμούκου
Παρασκευή σήμερα 29 του Μάη είναι μια από τις πιο πικρές και λυπητερές ημέρες του Γένους, γιατί συμπληρώνονται 567 χρόνια από τις 29 του Μάη του 1453 που έπεσε η Κωνσταντινούπολη στα βάρβαρα χέρια του Ασιάτη κατακτητή και μαζί της έπεσε κι ένας ολόκληρος κόσμος. 
Ενας κόσμος σημαδεμένος από το πνεύμα και τον Πολιτισμό του Ελληνισμού και την Πίστη της Ορθοδοξίας. Η Κωνσταντινούπολη δεν ήταν μια οποιαδήποτε πόλη, αλλά ήταν η Βασιλεύουσα του Κόσμου μ’ όλη τη σημασία της λέξης. 
Πολλά τα λάθη και από πολλούςαλλά δεν είναι του παρόντος να αναφερθούν. Αυτό που προέχει είναι να μην αφήσουμε την αγωνία και την κρίση που δημιουργεί ο κορωνοϊός να μας κάνει επιλήσμονες αυτής της έμπονης επετείου. 
Ούτε να επιτρέψουμε τη λήθη να σκεπάσει την αιχμάλωτη Πόλη, γιατί ουσιαστικά πεθαίνει ό,τι ξεχνιέται, κι εμείς δεν μπορούμε να ξεχάσουμε γιατί στην Πόλη έχουμε θησαυρίσματα όσια και ιερά. Χώματα και σκηνώματα ιερά, ιστορικά και άγια. Εχουμε εκκλησιές και σχολειά, Μητροπόλεις και Αγιάσματα και το πιο σπουδαίο το Οικουμενικό Πατριαρχείο που το φυλάγουν ολημερίς, ολοχρονίς, άσκιαχτοι μέσα στις νύχτες «οι ελεύθεροι πολιορκημένοι» με επικεφαλής τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και οι μετ’ αυτού ιεράρχες, ιερείς και η Ρωμιοσύνη της Πόλης. 
Στην Πόλη σήμερα, τη δική μας Πόλη, μπορεί να έχουν απομείνει λίγοι αλλά είναι τόσο δυνατοί και αποφασιστικοί και κρατούν αναμμένο το καντήλι της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού, παρ’ όλες τις αντιξοότητες των υπεναντίων, αλλά και των διαφόρων μητραλοιών από την Ελλάδα δυστυχώς, την Ομογένεια ελαχίστων περιθωριακών, τη Ρωσία και αλλαχού που θαρρείς πως μέσα στις φλέβες τους δεν ρέει αίμα, αλλά πύον. 

ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΜΕΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥΗΛ ΔΟΥΚΑ ΤΟΥ ΧΡΥΣΑΦΗ ΑΠΟ ΤΟΝ π. ΓΕΩΡΓΙΟ ΤΣΕΤΣΗ

Του Π.Α. Ανδριόπουλου

Ακούω τον μέγιστο π. Γεώργιο Τσέτση, Μέγα Πρωτοπρεσβύτερο του Οικουμενικού Θρόνου να ψάλλει το Ο Θεός ήλθοσαν έθνη σε ήχο πλ. δ’ και μεταφέρομαι πραγματικά στη Βασιλεύουσα του Μανουήλ Δούκα του Χρυσάφη λίγο μετά την Άλωση. 
Την ηχογράφηση αυτού του ειδικού και μοναδικού στην ιστορία μέλους οφείλουμε στον κράτιστο Μανόλη Χατζηγιακουμή, ο οποίος στη σειρά Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής έχει εκδώσει τον Άμωμο κατά την παράδοση της Κωνσταντινούπολης (cd 6o: Άμωμος - Νεκρώσιμα και Επιμνημόσυνα, Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, Αθήνα 2005). 
Ο σπουδαίος αυτός ψηφιακός δίσκος – πραγματική καταγραφή και συμβολή – κλείνει με τη σύνθεση του Χρυσάφη (ακμή περ. 1440 – 1465) «εις την ανάλωσιν της Κωνσταντινουπόλεως». 
Ο π. Γεώργιος Τσέτσης ερμηνεύει εδώ την μοναδική σύγχρονη μεταγραφή του μέλους από τον πατριαρχικό μουσικό Μάρκο Βασιλείου. Η μεταγραφή δεν στοιχείται στην μεταγραφική παράδοση των Τριών Διδασκάλων, αλλά στη νεώτερη των Δυτικών εξηγητών (ας το πούμε έτσι κάπως συμβατικά).

5/28/2020

Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΣΤΗΝ ΙΜΒΡΟ (ΦΩΤΟ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ)


Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος προέστη σήμερα, Πέμπτη της Αναλήψεως του Κυρίου (28-5-2020), της πανηγυρικής Θείας Λειτουργίας, στο χωριό Σχοινούδι της Ίμβρου. 
Τηρήθηκε από τους ντόπιους και το έθιμο του βραστού κρέατος για την ημέρα αυτή. 
Παραθέτουμε χαρακτηριστικά στιγμιότυπα. 

Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΚΑΙ Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΩΝ (ΦΩΤΟ)


Την Τετάρτη 27 Μαϊου 2020, επί τη Αποδόσει της μεγάλης εορτής του Πάσχα, ιερούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Γέρων Πριγκηποννήσων κ. Δημήτριος στον Ι. Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Πριγκήπου, ενώ την Πέμπτη (28/5), επί τη Δεσποτική Εορτή της Αναλήψεως του Κυρίου, λειτούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σμύρνης κ. Βαρθολομαίος. 
Παραθέτουμε χαρακτηριστικά στιγμιότυπα.

Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ (ΦΩΤΟ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ)

Φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας

Σήμερα Πέμπτη, 28 Μαΐου 2020, εορτή της Αναλήψεως του Σωτήρος, στον πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου στο Φανάρι, τελέστηκε η Θεία Λειτουργία, κεκλεισμένων των θυρών λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. 
Χοροστάτησε από του παραθρονίου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, και έψαλαν οι Πατέρες της Πατριαρχικής Αυλής. 



ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΓΗΡΙΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ: "Ο ιός του φονταμενταλισμού πώς θα νικηθεί;"


Του Σεβ. Μητροπολίτου Νιγηρίας Αλεξάνδρου 
Πρέπει να είμαι ειλικρινής. Αυτοί οι δύο μήνες εγκλεισμού στη μητρόπολη λόγω των απαγορευτικών μέτρων της κυβέρνησης της Νιγηρίας, πραγματικά με κούρασαν. Και με κούρασε ότι κούρασε κάθε άνθρωπο, κάθε χριστιανό, κάθε κληρικό. Περισσότερο όμως με κούρασε και συνεχίζει να με κουράζει, με προβληματίζει και με φοβίζει τολμώ να πω, ό,τι βγήκε στην επιφάνεια αυτόν τον καιρό από ανθρώπους της Εκκλησίας. Συνομωσιολογίες, φαντασιοπληξίες, πανικός, υστερία, φοβίες. Κατάκριση, απόρριψη, απειλές και δεν ξέρω τι άλλο ακόμα εναντίον κάθε ήρεμης και νουνεχούς φωνής που προσπάθησε να καθησυχάσει και να ενθαρρύνει τους πιό αδύναμους. Πατριάρχες, αρχιεπίσκοποι, επίσκοποι, κληρικοί, θεολόγοι, καθηγητές πανεπιστημίων, απλοί σκεπτόμενοι άνθρωποι όλοι στο εκτελεστικό απόσπασμα με συνοπτικές διαδικασίες από τις γνωστές από καιρό Μαινάδες της Εκκλησίας, κληρικούς και λαικούς. Και το πιό τρομακτικό είναι ότι τα όσα τελευταία διαβάζουμε σε πολλές ορθόδοξες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, ελληνικές και μη, έχουν την ίδια επιχειρηματολογία, την ίδια θεολογία, με τα όσα αναρτούν και υποστηρίζουν προτεσταντικές και δή πεντηκοστιανές ιστοσελίδες. Η διεθνής του χριστιανικού φονταμενταλισμού επί τον έργον! Ο κορονoϊός με την χάρη του Θεού και τις προσπάθειες των επιστημόνων αργά ή γρήγορα θα ξεπεραστεί. Ο ιός του φονταμενταλισμού όμως πώς θα νικηθεί;
Ολόκληρο το κείμενο στη συνέχεια. 


5/27/2020

ΓΕΡΩΝ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ: ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΘΑΝΑΣΙΟ-ΜΑΝΩΝ


ὑπὸ Γέροντος Χαλκηδόνος Ἀθανασίου

Μὴν κάνεις τὸ λάθος καὶ ζήσεις ἐπὶ πολύ.
Ἢ πρέπει νὰ ὑπομείνεις, ὅτι ὁ κόσμος
τὸν ὁποῖον ἀγαπᾶς,
θὰ σὲ ἀποστρέφεται.
(E. Kästner)

Εἰς τὴν σοφίαν τῶν λαῶν ἀπαντῶνται καὶ αἱ ἑξῆς σκωπτικαὶ χρονικαὶ τῆς θανατολογίας βαθμίδες: Οἱ πρὸς λάκκον ἑτοιμαζόμενοι (Grufti 70 ἐτῶν), οἱ ἀποσυντιθεμένοι (Verwesti 80 ἐτῶν), οἱ κομπόστοι (Composti 90 ἐτῶν), οἱ Uhu (über hundert, ἄνω τῶν ἑκατό) καὶ οἱ Grabverweiger (ἀρνηταὶ τοῦ τάφου)!
Τὸ θέμα τοῦ τελείου ἀνθρώπου καὶ τῆς ἀθανασίας ἀποτελεῖ αἰώνιον ὄνειρον τοῦ ἀνθρώπου. Ἤδη μὲ αὐτὰ εἶχον ἀσχοληθεῖ ματαίως ἀλχημισταὶ τοῦ Μεσαίωνος καὶ οἱ Γερμανοὶ περὶ τὸ 1945, διὰ τῆς εὐγονικῆς, τῆς ἀναβιώσεως τῆς Ἀρίας φυλῆς κλπ. Σήμερον οἱ Διανθρωπισταί (Transhumanisten) πιστεύουν, ὅτι διὰ τῆς μοντέρνας τεχνικῆς καὶ τῆς βοηθείας τῶν ὑπολογιστῶν, τῆς τεχνητῆς εὐφυΐας καὶ τῆς βιοϊατρικῆς, θὰ βελτιώσουν κατὰ δύναμιν τὴν ζωὴν τῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ καὶ θὰ δημιουργήσουν τὸν τέλειον ἄνθρωπον.
Πιστεύουν εἰς τὴν μεῖξιν τοῦ ἀνθρώπου καὶ τῆς μηχανῆς. Ἐπιθυμοῦν νὰ ὑπερβοῦν τὸν ἄνθρωπον εἰς τὴν σημερινήν του μορφήν, νὰ ἐπιμηκύνουν τὴν ζωήν του, καὶ νὰ συνεχίσουν τὴν ἐξέλιξιν. Δι’ ἕνα ἱερέα δέ, διακονούντα εἰς νοσοκομεῖον, ταῦτα εἶναι ἐργαλεῖα τοῦ Σατανᾶ! Φοροῦμεν ὀμματοϋάλια, ἔχομεν ἁρμοὺς ὀσφύος, βηματοδότην, τοποθετοῦν chip εἰς τὸ σῶμα ἡμῶν διὰ νὰ ἐλέγχουν τὰ πάντα καὶ εἰς τὸν ἐγκέφαλον, πρὸς θεραπείαν τῆς ἀνοίας, διαφόρων παραλυσιῶν καὶ ἐνίσχυσιν τῆς εὐφυΐας. Καὶ αὐτὰ τῇ βοηθείᾳ τεχνητῶν ὑπερβολῶν μέσῳ νανορομπότ, ἐξικνουμένων μέχρι καὶ τῆς κυκλοφορίας τοῦ αἵματος. Εἴμεθα ἄρα μεῖγμα ἀνθρώπου καὶ μηχανῆς.


Ἡ βάρκα τοῦ Χάροντα. 1808. Bartolomeo Pinelli. 1781-1835.

Η Θ' ΩΡΑ / ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΚΑΙ Ο Μ. ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ (ΦΩΤΟ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ)

φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας

Σήμερα, Τετάρτη 27 Μαϊου 2020, το απόγευμα τελέστηκε η Θ' Ώρα (Απόδοση του Πάσχα) και εν συνεχεία ο Μ. Εσπερινός της εορτής της Αναλήψεως του Κυρίου στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.
Της Ακολουθίας προέστη ο Μέγας Πρωτοσύγκελλος κ. Ανδρέας.
Έψαλαν οι κληρικοί της Πατριαρχικής Αυλής.



Χρονικό της Αγίας Κορώνας στη Βαυαρία


Η Αγία Κορώνα/Στεφανίδα επανήλθε δυναμικά στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας στο Μόναχο, με αφορμή τη διάδοση της πανδημίας του Κορωνοϊού στη Γερμανία και ιδιαίτερα στη Βαυαρία.
Σύμφωνα με το αγιολόγιο η Αγία Κορώνα μαρτύρησε μαζί με τους μάρτυρες Μηνά, Βίκτωρα και Βικέντιο, με φρικτό θάνατο. Οι δήμιοι λύγισαν τις κορυφές δύο φοινικοδέντρων έδεσαν σ’αυτές τα χέρια της αγίας και κατόπιν άφησαν ελεύθερες τις κορυφές να επανέλθουν στην αρχική τους θέση, με αποτέλεσμα να διαμελιστεί το σώμα της μάρτυρος.
Η Αγία Κορώνα τιμάται στην Ορθόδοξη Εκκλησία στις 11 Νοεμβρίου μαζί με τους μάρτυρες Μηνά, Βίκτωρα και Βικέντιο, ενώ στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία η μνήμη της τιμάται στις 14 Μαΐου.
Στη Γερμανία και στην Αυστρία υπάρχουν πολλοί Ναοί αφιερωμένοι στην Αγία Κορώνα, καθώς επίσης και δύο πόλεις στην Αυστρία φέρουν το όνομα της Αγίας.
Στη Βαυαρία υπάρχει στη κωμόπολη Arget, κοντά στο Μόναχο ένα παρεκκλήσι της Αγίας Κορώνας που κτίστηκε το 1648 και ανάγει την ιστορία του στην ακόλουθη παράδοση:

ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΧΑΛΚΗΣ


Το βράδυ της Τρίτης, 26.05.2020, τελέστηκε Αγρυπνία, επί τη Αποδόσει της εορτής του Πάσχα, στο Καθολικό της Ι. Μονής Αγίας Τριάδος Χάλκης, όπου και η Θεολογική Σχολή, ιερουργούντος του Ηγουμένου, Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Αραβισσού κ. Κασσιανού.
Η Αγρυπνία τελέστηκε κεκλεισμένων των θυρών, λόγω των περιοριστικών μέτρων για την καταπολέμηση της πανδημίας του κορωνοϊού. 
Παραθέτουμε χαρακτηριστικά στιγμιότυπα. 

Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ (ΦΩΤΟ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ)

Φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας

H Α.Θ. Παναγιότης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος χοροστάτησε στη Θεία Λειτουργία για την Απόδοση της εορτής του Πάσχα, που τελέστηκε σήμερα, Τετάρτη, 27 Μαΐου 2020, στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό, με την συμμετοχή των κληρικών της Πατριαρχικής Αυλής. 
Ο χαρμόσυνος παιάνας της Αναστάσεως του Κυρίου ακούστηκε εκτός από την ελληνική, και στην αγγλική, γαλλική, σλαβωνική και τουρκική γλώσσα. 
Εκκλησιάστηκε ο Επίσκοπος Αλικαρνασσού Αδριανός. 



5/26/2020

Το πώς και το γιατί της Ίδρυσης της Θεολογικής Σχολής Χάλκης


Δρ Συμεών Σολταρίδης
Απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης

Δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα Constantinoupoli στις 24 Μαΐου 2020 με τίτλο «Το παράδοξο της ίδρυσης της Θεολογικής Σχολής Χάλκης» σχετικό άρθρο, με το οποίο γίνεται αναφορά στο «απίστευτο» της ίδρυσης, μια και η λέξη «παράδοξο» χαρακτηρίζεται στο «οτιδήποτε αντιβαίνει στη κοινή αντίληψη» και κάτι που «προκαλεί έκπληξη» όταν χρησιμοποιείται ως επίθετο.
Ως παράδοξο, θα μου επιτραπεί ο όρος, σημειώνεται ο τίτλος, αφού δεν υπάρχει «περίεργο τι» στον σκοπό της ίδρυσης της μια και «ήταν, όπως παρουσιάζεται στις βιβλιογραφικές πηγές η επιμόρφωση τoυ ιερού κλήρου, η καλλιέργεια της Θεολογικής επιστήμης, η άρτια προετοιμασία κληρικών και λαϊκών στελεχών, η αντιμετώπιση των επιδράσεων των διαφόρων μορφών του υλισμού, των αντιχριστιανικών φιλοσοφικών συστημάτων και του «Καϊρείου Θεοσεβισμού», που είχε εμφανιστεί στην Ελλάδα».
Ο συντάκτης του άρθρου σημειώνει: «Θα εκπλαγείτε λοιπόν όταν μάθετε ότι η θεολογική σχολή της Χάλκης ιδρύθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως απάντηση σε μια μεγάλη πρόκληση -όπως ονομάστηκε τότε- του ελληνικού κράτους. Μετά την επανάσταση του ’21 και την απελευθέρωση της Ελλάδας, η ελλαδική εκκλησία αυτοανακηρύχθηκε διοικητικά αυτοκέφαλη, αποσχίστηκε δηλαδή από την διοίκηση του Φαναρίου. Η πράξη αυτή αποδόθηκε εκ των υστέρων στις σχισματικές αντιλήψεις της Βαυαροκρατίας του Όθωνα, όμως στην πραγματικότητα ήταν κάτι απολύτως λογικό». Λογικό ήταν με τις επικρατούσες απόψεις της εποχής, ότι η ίδρυση ανεξάρτητου εθνικού κράτους ήθελε και ανεξάρτητη εθνική εκκλησία. Η πολιτεία δια του Ιωάννη Καποδίστρια, διόρισε Εκκλησιαστική επιτροπή, στη συνέχεια κατέστησε Γραμματεία Εκκλησιαστικών και Δημόσιας Παιδείας, ενώ ο αντιβασιλέας Μάουρερ και ο κληρικός Θεόκλητος Φαρμακίδης προχώρησαν στη σύνταξη Καταστατικού Χάρτη για τη διοίκηση της Εκκλησίας, ο οποίος όμως δεν επικυρώθηκε ποτέ.
Θα διαβάσει κανείς στην Ιστορία της Εκκλησίας της Ελλάδος: «Συγχρόνως συνέταξαν κείμενο βασιλικού διατάγματος για την ανακήρυξη του αυτοκεφάλου της Εκκλησίας της Ελλάδος, με την απόσπασή της από την κανονική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Η μονομερής ενέργεια της Πολιτείας να προχωρήσει στην ανακήρυξη του αυτοκεφάλου εξόργισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο διέκοψε την κανονική κοινωνία, χωρίς όμως και να την κηρύξει σχισματική».
Και αυτό γιατί δεν ακολούθησε την γνωστή εκκλησιαστική τάξη, δεν ζήτησε Αυτοκεφαλία από το Φανάρι και «επαναστατικά» ανακήρυξε την Αυτοκεφαλία της. Κάτι που οδήγησε το Οικουμενικό Πατριαρχείο να μην την αναγνωρίσει και να το κάνει 17 χρόνια μετά, με τον τόμο του 1850. Βέβαια, ότι δεν προέβη και σε χειρότερα, το πλήρωσε «ως μητέρα, έναντι κόρης» αφού οι Σλαβικές Εκκλησίες σε κάθε περίσταση το αναμόχλευαν έναντι του Φαναρίου.
Κακώς λοιπόν ο συντάκτης του άρθρου αφήνει να εννοηθεί ότι η ίδρυση της Θεολογικής Σχολής Χάλκης ήταν «αντί-πράξη» του Φαναρίου στην Ελλαδική Αυτοκεφαλία!

Ο Εσπερινός της Αποδόσεως του Πάσχα 2020 στο Φανάρι (Φώτο και Βίντεο)

Φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας

Απόγευμα Τρίτης, 26ης Μαΐου 2020, στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, εψάλη ο Αναστάσιμος Εσπερινός της Αποδόσεως του Πάσχα, χοροστατούντος από του παραθρονίου του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, και ψαλλόντων των Κληρικών της Πατριαρχικής Αυλής. 
Η Ακολουθία τελέστηκε κεκλεισμένων των θυρών, λόγω των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού.


ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΡΗΤΗΣ: ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΜΙΑ… ΝΕΑ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ!


Ὅπως γνωρίζετε ὅλη ἡ ὑφήλιος καὶ ὁ καθένας ἀπὸ ἐμᾶς ξεχωριστά, περάσαμε στενάχωρες καὶ δύσκολες ἡμέρες, ἐξαιτίας τῆς λοιμικῆς νόσου τῶνκαιρῶν μας (Covid -19), ἡ ὁποία κτύπησε αἰφνιδιαστικὰ καὶ ἀνελέητα μία ἐφησυχασμένη καὶ ἀπροετοίμαστη ἀνθρωπότητα. Ἡ περίοδος ποὺ παρῆλθε ἦταν σκληρὴ καὶ πικρὴ γιὰ ὅλους μας. Τὰ σχέδιά μας, ἀλλὰ καὶ ἡ αἴσθηση ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι παντοδύναμος ἀνατράπηκαν καὶ οἱ ἰσχυροὶ τῆς γῆς ἀποδείχθηκαν ἀνίσχυροι μπροστὰ σὲ ἕναν ἀπειροελάχιστο καὶ ἀθέατο ἰό. Ἕνας μικροσκοπικὸς καὶ ἀόρατος ἰός, ἀπείλησε ὁλόκληρη τὴν ἀνθρωπότητα!
Ολόκληρο το κείμενο της ΟΑΚ στη συνέχεια. 

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΠΟΥΕΝΟΣ ΑΪΡΕΣ ΙΩΣΗΦ ΣΕ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΑΥΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ (ΦΩΤΟ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ)


Την Δευτέρα 25 Μαΐου 2020 ο Σεβ. Μητροπολίτης Μπουένος Άιρες κ. Ιωσήφ, ιεράρχης του Οικουμενικού Πατριαρχείου, συμμετείχε στην οικουμενική προσευχή που τελέστηκε στον Καθεδρικό Ναό στο Μπουένος Άιρες, προσκεκλημένος από το αρμόδιο Υπουργείο για τα θρησκευτικά θέματα. 
Μετά από την προσευχή του Καρδιναλίου Mario Aurelio Poli, ο Μητροπολίτης Ιωσήφ εκφώνησε μια ευχή στην ελληνική γλώσσα και απήγγειλε μια προσευχή προς τον Κύριο για να σταματήσει η μάστιγα της πανδημίας του κορωνοϊού που πλήττει ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Σύμφωνα με ανακοινωθέν της Ι. Μητροπόλεως Μπουένος Άιρες:

5/25/2020

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΚΛΕΟΠΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΝ ΣΤΗΝ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ



Εγκύκλιος Σεβ. Μητροπολίτου Σουηδίας κ. Κλεόπα
για την προσέλευση των πιστών στους Ι. Ναούς στη Σκανδιναυΐα

Στοκχόλμη, 25 Μαΐου 2020

Αγαπητοί εν Χριστώ Αδελφοί και Πατέρες,
Μέλη και Ευεργέτες της Ι. Μητροπόλεως Σουηδίας και πάσης Σκανδιναυΐας,

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

Σας γνωρίζουμε ότι από 6 Ιουνίου 2020, Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής, θα επιτρέπεται η συμμετοχή των πιστών στις Θείες Λειτουργίες και λοιπές Ιερές Ακολουθίες, σύμφωνα με τις αποφάσεις των αρμοδίων κατά τόπους υπευθύνων κρατικών φορέων, σχετικά με τη λήψη αναγκαίων μέτρων για την προφύλαξη της δημόσιας υγείας, με τις οποίες η Ι. Μητρόπολη συντάσσεται πλήρως και αρμοδίως.
Καθορίζουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποφυγή του συνωστισμού των πιστών και πιθανής διάδοσης της πανδημίας του κορωνοϊού (Covid 19), οι οποίες θα ισχύσουν από 6 Ιουνίου, ως εξής:
1) Για τον Καθεδρικό Ναό Αγίου Γεωργίου Στοκχόλμης και τον Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Όσλο ορίζεται ως μέγιστος αριθμός παρευρισκομένων τα 50 άτομα, για δε όλες τις άλλες ενορίες ορίζεται ως μέγιστος αριθμός τα 20 άτομα.

Fanum-Φανατισμός (και δη θρησκευτικός)

Δρ Αντώνιος Χατζόπουλος
Άρχων Ιερομνήμων της Μ.τ.Χ.Ε.

Η λέξη φανατισμός προέρχεται από το λατινικό fanum=ιερό-ναός και ερμηνεύεται ως υπερβολικός ζήλος υπέρ της θρησκείας. Είναι λοιπόν ο φανατισμός κυρίως θρησκευτικός, προέρχεται από τον στρεβλό ζήλο και πιστεύω ότι είναι από τους πλέον επικίνδυνους. Αλλά και το κράμα θρησκευτικού και εθνικιστικού φανατισμού ακόμη χειρότερο. Και τις δυο παραλλαγές δυστυχώς τις βλέπουμε γύρω μας. Τις παρατηρούμε σχεδόν παντού: στην Εκκλησία, στην κοινωνία, σε αρκετά κόμματα, στην πολιτική. Δεν είναι τρόπος ζωής και σκέψης, είναι πνεύμα αντιλογίας και φιλαρχίας με σκοπό όλοι να ασπαστούμε αυτή την θεώρηση των πραγμάτων. Και το ίδιον του φανατικού: όλοι πρέπει να γίνουμε όπως αυτοί, αυτό είναι το εθνικά και θρησκευτικά ορθό. Δεν ακούμε τους άλλους, δεν μας ενδιαφέρει το τι θα ειπωθεί. 
Δυστυχώς αυτές οι νοοτροπίες καλλιεργούνται πολλές φορές και από κάποιους ταγούς της Εκκλησίας: πριν από λίγα χρόνια εκτοξεύτηκαν από χείλη ορθοδόξου Αρχιερέως ακατανόητες και ακατάληπτες θεωρήσεις και ερμηνείες του ολοκαυτώματος των Εβραίων και προσβολή της μνήμης των εκατομμυρίων αθώων θυμάτων. Ούτε λίγο ούτε πολύ θεωρήθηκε ο ίδιος ο εβραϊκός λαός υπεύθυνος για την βάρβαρη και αιμοσταγή πορεία του Χίτλερ, που θανάτωσε εκατομμύρια ανθρώπων!! Αισθάνθηκα τότε ντροπή ως άνθρωπος για τα λόγια αυτά που βγήκαν από τα χείλη ενός ποιμένος που υποτίθεται ότι είναι "εις τύπον Χριστού". Στις ημέρες μας παρατηρούμε δυστυχώς την επικίνδυνη "επέλαση" του ναζισμού, ακόμη και στην ίδια την Γερμανία, που προκάλεσε τον όλεθρο σε όλο τον κόσμο και όπου κατάφεραν να μπουν ως τρίτο κόμμα και στην ομοσπονδιακή Βουλή (Bundestag). 
Και τώρα πάλι φανατικός Αρχιερέας της ελληνικής Εκκλησίας, δήθεν αναθεματίζει, τον Πρωθυπουργό της Χώρας και Υπουργούς. Αλήθεια για ποιους υπάρχει η καθαίρεση; Ξεχνά προφανώς το αποστολικό "ευλογείτε και μη καταράσθε". Δεν είναι δε και αδίκημα η θρασεία περιύβριση (με πρόσχημα την θρησκεία) ταγών μιας Χώρας; Ας βγάλουμε το χέρι από την τσέπη της αδιαφορίας, ας κρατήσουμε και ας χρησιμοποιήσουμε την "κάλαμο γραμματέως οξυγράφου" προκειμένου να υπάρξει προσπάθεια ενημερώσεως της κοινωνίας. 

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ: ΜΕΤΑΞΥ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ ΚΑΙ ΑΦΟΡΙΣΜΟΥ



Μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου Ανδρέα Νανάκη
α) Ο αφορισμός
Το ουράνιο και επίγειο επιτίμιο της πανδημίας του κορωνοϊού, μάς έθεσε σε εμπόλεμη κατάσταση. Κερδίσαμε τη μάχη. Αντί να δοξάζουμε οι χριστιανοί τον Θεό, αντί να προσευχόμεθα να μην επανέλθει ο πειρασμός, όπως οι ειδικοί φοβούνται και είναι πολύ πιθανόν, έχομε εισέλθει στον πειρασμό λογισμών και διαλογισμών, υποκαθιστώντας τους ειδικούς επιστήμονες. Ο πειρασμός έφθασε μέχρι την ανάγνωση αφορισμού για τους: Κυριάκο, Νίκη και Νικόλαο. Πρόκειται για αφορισμό που διαβάστηκε εκ του ασφαλούς. Με 170 μέχρι σήμερα νεκρούς για την πατρίδα μας, όταν η πρώτη φάση της παγκόσμιας δοκιμασίας, κόστισε για καθεμιά από τις ευρωπαϊκές μας χώρες (Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία), περί τους 30.000 νεκρούς.
Οι χαρισματικοί Άγιοι Γέροντες Πορφύριος, Παΐσιος, Σοφία Κλεισούρας, Σωφρόνιος Έσσεξ, αλλά και στη σύνολη δισχιλιετή εμπειρία της Εκκλησίας μας, οι Άγιοι σιωπούσαν, προέβλεπαν και προέλεγαν. Και ερωτώ, γιατί όταν για όλους μας ξεκινούσε το πνευματικό επιτίμιο του κορωνοϊού, δεν έπεφτες σε προσευχή και θεωρία, προκειμένου να δεχθείς την αποκάλυψη της Χάριτος και να μας διαβεβαιώσεις εν Πνεύματι Αγίω, ότι οι Έλληνες δεν θα κινδυνεύσουν από τον κορωνοϊό, κατά την αποκαλυπτική σου ουράνια μαρτυρία; Στη συνέχεια, γιατί ως χαρισματικός επίσκοπος, δεν ανέλαβες την ευθύνη, πριν κλείσουν τα σύνορα, να μεταβείς σε Ορθόδοξη χώρα, όπου είχαν ελεύθερη την λατρεία, άλλωστε δεν έχεις ποίμνιο,  εκεί να ιερουργείς, χωρίς τους εδώ πειρασμούς, άφοβα, μετά των πιστών και να επιστρέψεις με το άνοιγμα των Εκκλησιών στην Ελλάδα, δικαιωμένος για ό,τι είχες πει, χάρη στα αγιοπνευματικά σου διορατικά χαρίσματα;
 Η Εκκλησία με συγκεκριμένα πρόσωπα, πολλάκις και απλούς μοναχούς ή λαϊκούς, αποκαλύπτει τα διορατικά, προφητικά, ιαματικά και θαυματουργικά της χαρίσματα. Μεμαρτυρημένο είναι ότι στην ανομβρία ο παπάς καλούσε σε νηστεία και Θεία Μετάληψη τη χριστιανική κοινότητα. Τους προέτρεπε δύο ημέρες να αφήσουν και τα ζώα τους σε νηστεία ύδατος και τροφής. Την Κυριακή, μετά τη Λειτουργία κοινωνούσε τους πιστούς και με τις ομπρέλες, εν πομπή, ανέβαιναν στον πλησιέστερο λόφο, διάβαζε τις ευχές για την ανομβρία και όταν επέστρεφαν άνοιγαν τις ομπρέλες τους γιατί άρχιζε η βροχή.
Η χάρις του Παρακλήτου δεν έχει σχέση με τα στεγανά ιδεολογικών σκοπιμοτήτων ή αγκυλώσεων. Άλλωστε, τα δύο αυτά συνδέονται. Ο δε Νυμφίος της Εκκλησίας Χριστός τραυματίζεται βαθύτατα όταν Τον εγκλωβίζουμε σε απνευμάτιστες ιδεοληψίες.

O Οικουμενικός Πατριάρχης στην e-τάξη του 8ου Δημοτικού Χανίων


Την τάξη μας (Ε2 του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων) επισκέφτηκε ο Παναγιότατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος. 
Ο Παναγιότατος αποδέχτηκε την πρόσκληση που του απευθύναμε μέσω του κυρίου μας και μας έκανε την τιμή να εμφανιστεί στην ηλεκτρονική μας τάξη κατά τη διάρκεια του τηλεμαθήματος από το ιστορικό μας Φανάρι και μάλιστα μια ιστορική ημέρα σαν τη σημερινή (10/04) όπου η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του αγίου ιερομάρτυρος Γρηγορίου Ε΄, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.
Μετά τη Θ. Λειτουργία και σε μια φορτισμένη συναισθηματικά ημέρα ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης θυμήθηκε τα παιδικά του χρόνια τέτοιες ημέρες στο μικρό σχολείο που φοιτούσε, μας έδωσε τις ευλογίες Του για τις Άγιες ημέρες του Πάσχα και μας προσκάλεσε να τον επισκεφτούμε στην Κωνσταντινούπολη. Εμείς με τη σειρά μας τον ευχαριστήσαμε εγκάρδια που αποδέχτηκε την πρόσκλησή μας να μας διαθέσει λίγο από τον πολύτιμό του χρόνο και τον προσκαλέσαμε να μας επισκεφτεί και στη φυσική μας τάξη. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία στα πλαίσια του ηλεκτρονικού μαθήματος στο πνεύμα των ημερών του Πάσχα που πλησιάζουν! Γεμάτοι συναισθήματα κι ευλογίες καλό Πάσχα σε όλους! 
Οι μαθητές/ριες κι ο δάσκαλος του Ε΄2 του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων