4/08/2016

"Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας στην ελληνική επικράτεια" /Συνέδριο στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης


Την Παρασκευή 1 Απριλίου 2016, άρχισαν οι εργασίες του Συνεδρίου με θέμα «Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας στην ελληνική επικράτεια» στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ). 
Το Συνέδριο ήταν αφιερωμένο στη μνήμη του μακαριστού Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κυρού Ειρηναίου (Γαλανάκη) επί τη συμπληρώσει τριετίας από της εις Κύριον εκδημίας Του. Το Συνέδριο συνδιοργανώθηκε από την Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ) και την Εταιρεία Εκκλησιαστικού και Κανονικού Δικαίου (ΕΤ.ΕΚ.ΚΑ.Δ.) και ολοκλήρωσε τις εργασίες του την Κυριακή 3 Απριλίου με τη Στρογγυλή Τράπεζα, η οποία είχε ως θέμα «Καύση νεκρών-Σύμφωνο συμβίωσης: Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος». 
Πιο αναλυτικά, ο Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Γενικός Διευθυντής της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης (ΟΑΚ), καλωσόρισε τους συνέδρους και εξέφρασε τις σκέψεις του για τις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας, κάνοντας λόγο για τις έννοιες της «άθρησκης θρησκευτικότητας» της σύγχρονης εποχής, αλλά και της «πολιτικής θρησκείας». 
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Ιωάννης Κονιδάρης, Πρόεδρος της ΕΤ.ΕΚ.ΚΑ.Δ., ο οποίος χαιρέτισε τους συνέδρους, στους οποίους αφηγήθηκε στιγμές μνήμης από την προσωπική του επαφή με τον μακαριστό Ειρηναίο (Γαλανάκη), τονίζοντας πως ο σεπτός Ιεράρχης «με την απλότητα και το ήθος του χαρακτήρα του ενσάρκωνε το αληθινό πνεύμα της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας». Ο αείμνηστος Ειρηναίος, κατά τον κ. Κονιδάρη, «έπραττε πολλά και μεγάλα για όλους, αλλά κρατούσε ελάχιστα για τον εαυτό του». 
Ακολούθως, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, αφού καλωσόρισε τους συνέδρους, έκανε και εκείνος λόγο για τον αείμνηστο Ειρηναίο (Γαλανάκη) και πως υπήρξε «ένας Ιεράρχης που αποτέλεσε το ιδανικό πρότυπο της σύζευξης εκκλησιαστικής και πολιτικής –σε καμία περίπτωση μικροκομματικής– σκέψης». Και αυτό, «γιατί, Εκκλησία και Πολιτεία, αποτελούν τους δύο πυλώνες του Ελληνικού Έθνους, την κοινή εκείνη δύναμη που στηρίζει με τα δύο της χέρια την ίδια την Δημοκρατία». 


Την έναρξη του Συνεδρίου κήρυξε ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος, ο οποίος εξέφρασε τη χαρά του για το εν λόγω Συνέδριο και έκανε αναφορά στην πραγματοποίηση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, χαρακτηρίζοντάς την ως «μέγα γεγονός που τιμά την Κρήτη, την Εκκλησία και την Ορθοδοξία» και που θα οδηγήσει στην «ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας». 
Τέλος, ο Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέας, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), πραγματοποίησε την εναρκτήρια ομιλία του, κάνοντας ιστορική αναδρομή στις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας στην ελληνική επικράτεια, αναλύοντας με αυτόν τον τρόπο τη γενική θεματική του παρόντος Συνεδρίου και δίνοντας το πρώτο στίγμα για τη συνέχεια των εργασιών. 
Πιο συγκεκριμένα, οι εργασίες του Επιστημονικού Συνεδρίου άνοιξαν με την Α΄ Συνεδρία με την Εναρκτήρια Ομιλία του Μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέα, με τη Β΄ Συνεδρία με θέμα «Σχέσεις Εκκλησίας Ελλάδος και Πολιτείας», με τη Γ΄ Συνεδρία που είχε ως θέμα «Σχέσεις Εκκλησίας Επτανήσων, Δωδεκανήσου, Ιερών Τόπων», με τη Δ΄ Συνεδρία με θεματική ενότητα «Σχέσεις Εκκλησίας Κρήτης και Πολιτείας», με τη Ε΄ Συνεδρία ως συνέχεια της Δ΄ και τέλος, με τη ΣΤ΄ Συνεδρία υπό τη μορφή Στρογγυλής Τράπεζας με προβληματική θεματική «Καύση νεκρών-Σύμφωνο συμβίωσης: Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος». 
Κατά την τελευταία ημέρα, ο Γενικός Διευθυντής ΟΑΚ Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς –ως Προεδρεύων– κήρυξε την έναρξη της Στρογγυλής Τραπέζης με έναν σύντομο, αλλά σημαντικό εισαγωγικό χαιρετισμό, δίνοντας την πρώτη κατεύθυνση για την εποικοδομητική συζήτηση που ακολούθησε. Ο Δρ Ζορμπάς μιλώντας για τη σχετική εγκύκλιο της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης –εγκύκλιο που εκδόθηκε και κυκλοφόρησε την ίδια ημέρα με τις εργασίες του Συνεδρίου– έκρινε πως η Ορθόδοξη Εκκλησία με τούτη την ποιμαντική κίνηση, ορθώς έπραξε προς το ποίμνιό της και έκανε παράλληλη αναφορά των αντίστοιχων νόμων περί καύσεως των νεκρών και του Συμφώνου συμβίωσης, τονίζοντας πως σχετίζονται με τις έννοιες της ιδιωτικής αυτονομίας, βούλησης και ελευθερίας του ατόμου, όπως αυτές καθορίστηκαν μέσα στην Ιστορία. 


Στη συνέχεια, ο Δρ Ζορμπάς παρουσίασε τους ομιλητές της Στρογγυλής Τραπέζης οι οποίοι ήταν οι κ. Ιωάννης Κονιδάρης, Ομότιμος Καθηγητής Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Αχ. Αιμιλιανίδης, Πρόεδρος Τμήματος Νομικής Πανεπιστημίου Λευκωσίας, κ. Εμμανουήλ Δουνδουλάκης, Επίκουρος Καθηγητής Π.Α.Ε.Α.Κ.-Λογοτέχνης, κ. Π. Νικολόπουλος, Λέκτορας Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και κ. Χριστόφορος Αρβανίτης, Καθηγητής Π.Α.Ε.Α.Κ.-Κοινωνιολόγος. 
Ο κ. Δουνδουλάκης στην ομιλία του, πρότεινε η Εκκλησία να μην παρακολουθεί παθητικά τις κοινωνικές εξελίξεις και να είναι αμέτοχη σε ότι προκύπτει και τόνισε πως είναι δικαίωμα της να εκφράσει τις αντιρρήσεις και τους προβληματισμούς της, αλλά πάντα σε πνεύμα αγάπης, φιλευσπλαχνίας και διάκρισης. Αξίες που διαπνέουν την Εκκλησία, ώστε να οδηγηθεί σε διαχείριση της κρίσης, ως έκφραση ελέους. Γιατί, όπως είπε, «η Εκκλησία ως Σώμα Χριστού καλείται να αγκαλιάζει και να θεραπεύει σε μια κοινωνία που δεινοπαθεί από άσοφους σωτήρες και κριτές των πάντων». 
Στη συνέχεια, ο Δρ Ζορμπάς έκανε λόγο για την ιδιαίτερη σημασία του μυστηρίου του Γάμου, κάνοντας τη σύνδεση για την επόμενη παρέμβαση. Ο κ. Νικολόπουλος παρουσίασε το νομικό πλαίσιο για το Σύμφωνο συμβίωσης, κάνοντας σύγκριση του παλαιού και του νέου νόμου. Ταυτοχρόνως, έκανε αναφορά για τις νομικές διατάξεις που αφορούν τις προσωπικές και περιουσιακές σχέσεις των δύο φύλων και τόνισε πως την Εκκλησία την αφορά το Σύμφωνο συμβίωσης μόνο στη σφαίρα της Ποιμαντικής και του Κανονικού Δικαίου της. Παρομοίως, ο Δρ Ζορμπάς έκανε λόγο για πολυπλοκότητα του θέματος και μίλησε για την έννοια της μειονότητας και της σχέσης της με την πλειοψηφία σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. 


Ακολούθως, ο Καθηγητής Π.Α.Ε.Α.Κ κ. Αρβανίτης, έκανε λόγο για την εμμονή του θρησκευτικού παράγοντα να εμπλέκεται σε θέματα της Πολιτείας, μην τηρώντας τους διακριτούς ρόλους των δύο μεγεθών και έθεσε το ερώτημα της κατανόησης του κάθε πολιτισμού περί της φύσεως των πραγμάτων. Ο κ. Αρβανίτης στην εισήγησή του παρουσίασε παράλληλα τις σχετικές νομικές διατάξεις, το θεωρητικό και θεσμικό πλαίσιο του Συμφώνου συμβίωσης, καθώς και το Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σύμφωνα με το οποίο τα Κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης οφείλουν να αναγνωρίσουν τα Σύμφωνα συμβίωσης ομόφυλων ζευγαριών. Ταυτοχρόνως, έκανε λόγο για τις διαφορές του μυστηρίου του Γάμου και Συμφώνου συμβίωσης. Κλείνοντας, μίλησε για το τεκμήριο της αγάπης, πάνω στο οποίο τεκμηριώνει τη σκέψη του ο μακαριστός Πέτρας και Χερρονήσου Νεκτάριος, σύμφωνα με τον οποίο, «η Εκκλησία δεν υφίσταται για τους αγίους, αλλά για όλους εμάς τους αμαρτωλούς. Δεν αφορίζει, δεν απειλεί, δεν διώχνει κανέναν, προσλαμβάνει τους πάντες και λειτουργεί με αγάπη το μυστήριο της σωτηρίας τους». 
Στη συνέχεια, ο κ. Αιμιλιανίδης μίλησε για τη ματιά της Κύπρου πάνω στα υπό συζήτησιν θέματα, κάνοντας λόγο για το Κυπριακό Δίκαιο, στο οποίο το Σύμφωνο συμβίωσης προσομοιάζει προς το γάμο. Γιατί, κατά τον κ. Αιμιλιανίδη «δεν μπορούμε να θεολογούμε ως νομικίζοντες ή να νομοθετούμε ως θεολογίζοντες». Συνοψίζοντας ο κ. Κονιδάρης, τόνισε πως η σωστή τοποθέτηση της Εκκλησίας δεν επιβάλλει σε κανέναν, κάτι το οποίο δεν προβλέπεται από τη διδασκαλία και τους κανόνες της και το κράτος ρυθμίζει τα θέματα αυτά για εκείνους που δεν ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. 
Κατά την εξέλιξη του Συνεδρίου, παρενέβη ο Σεβασμιώτατος Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ο οποίος τόνισε πως η Εκκλησία είναι Εκκλησία της Αναστημένης Αγάπης και πως έργο της έχει τη θεραπεία και όχι την τιμωρία των μελών της. Κατά τον Σεβασμιώτατο Κισάμου και Σελίνου, για την Εκκλησία υπάρχει οντολογικό θέμα για αυτό, «ελεύθερος χριστιανός και ελεύθερος άνθρωπος είναι αυτός που μπορεί να ελευθερωθεί από τις ελευθερίες του», κατά τον αείμνηστο και μεγάλο θεολόγο της περιοχής των Χανίων, π. Μιχαήλ Καρδαμάκη. 


Τέλος, τελέστηκε επιμνημόσυνος δέηση στη μνήμη του Καθηγητή Γεράσιμου Κονιδάρη και ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση με τους συμμετέχοντες, συζήτηση που συνεχίστηκε και κατά τη διάρκεια του επίσημου γεύματος που η ΟΑΚ παρέθεσε στους συνέδρους.
Από την Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου