Ο Πατριάρχης Ρωσίας Κύριλλος Κύριλλος και ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων |
Του Θεοδώρου Καλμούκου
ΒΟΣΤΩΝΗ. Το Πατριαρχείο της Μόσχας απεργάζεται τη διάσπαση της Ορθόδοξης Εκκλησίας, εάν επαληθευθούν οι πληροφορίες που δημοσιεύει η ηλεκτρονική έκδοση Orthodox Christianity, η οποία απηχεί την νοοτροπία και τη γραμμή του Πατριαρχείου της Μόσχας. Σε δημοσίευμα της στην αγγλική γλώσσα, αναφέρει ότι η Σύνοδος του Πατριαρχείου Μόσχας την Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2019 υπό την προεδρία του Πατριάρχη Κυρίλλου διέκοψε την Ευχαριστιακή κοινωνία με τον Προκαθήμενο του Δευτερόθρονου πρεσβυγενούς Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, Μακαριότατο Πατριάρχη Θεόδωρο τον Β΄, επειδή ο τελευταίος προχώρησε στην αναγνώριση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας υπό τον Μητροπολίτη Επιφάνιο. Αυτό σημαίνει ότι η Εκκλησία της Ρωσίας έθεσε εκτός των Δίπτυχων της Ορθόδοξης Εκκλησίας τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόδωρο και δεν τον μνημονεύει κατά την τέλεση της Θείας Ευχαριστίας.
Την εξέλιξη αυτή είχε εξαγγείλει ο εξ’ απορρήτων του Πατριάρχη Κυρίλλου, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, επικεφαλής επί των Εξωτερικών Υποθέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας όταν ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος στις 8 Νοεμβρίου προέβη στην επίσημη αναγνώριση της Αυτοκεφαλίας που χορήγησε προ έτους το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
Δεν στάθηκε δυνατή η επικοινωνία του «Εθνικού Κήρυκα» με το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Ωστόσο σε επικοινωνία μας αργά το βράδυ της Πέμπτης 26 Δεκεμβρίου με τον Μητροπολίτη Γουϊνέας Γεώργιο, Διευθυντή του Γραφείου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αθήνα, μας ελέχθη ότι «δεν έχομε καμία επίσημη ενημέρωση από την Εκκλησία της Ρωσίας».
Υπενθυμίζεται ότι ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος, μνημόνευσε για πρώτη φορά τον Μητροπολίτη Κιέβου, Επιφάνιο, ως προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας στις 8 Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα αυτή η επίσημη αναγνώριση έγινε από το ιερό βήμα στον κατάμεστο Ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Ντάχερ στο Κάιρο, παρουσία του Ελληνα πρέσβη στην Αίγυπτο, Νίκου Γαριλίδη και του γενικού προξένου της Ελλάδας στο Κάιρο, Γιώργου Δασκαλοπούλου.
Κατά τη πανηγυρική Θεία Λειτουργία του ναού της μεγαλύτερης αραβόφωνης Ελληνορθόδοξης κοινότητας της αιγυπτιακής πρωτεύουσας, στο πατριαρχικό συλλείτουργο συμμετείχαν ο Γέρων Μητροπολίτης Ναϊρόμπι Μακάριος, ο Πατριαρχικός Επίτροπος Καΐρου Μητροπολίτης Μέμφιδος Νικόδημος, ο Μητροπολίτης Ερμουπόλεως και Πατριαρχικός Επίτροπος για τους Αραβόφωνους, Νικόλαος, ο έξαρχος της Αλεξανδρινής Εκκλησίας στην Αθήνα Μητροπολίτης Γουϊνέας Γεώργιος, ο Μητροπολίτης Πηλουσίου, Νήφωνας και ο Επίσκοπος Βαβυλώνος, Θεόδωρος.
Επίσης στο επίσημο ανακοινωθέν ο Πατριάρχης Θεόδωρος σημείωσε τα εξής:
«Παρελθόντος ικανού πλέον χρόνου, αφ’ ου συνωδά τοις Ιεροίς και Αποστολικοίς Κανόσι και ταις παραδόσεσι της καθ’ ημάς Ορθοδόξου Εκκλησίας, εχορηγήθη υπό του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το Αυτοκέφαλον εις την Εκκλησίαν της Ουκρανίας.
«Παρελθόντος ικανού πλέον χρόνου, αφ’ ου συνωδά τοις Ιεροίς και Αποστολικοίς Κανόσι και ταις παραδόσεσι της καθ’ ημάς Ορθοδόξου Εκκλησίας, εχορηγήθη υπό του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το Αυτοκέφαλον εις την Εκκλησίαν της Ουκρανίας.
Είθισται, η Αγία του Χριστού Εκκλησία από της ιδρύσεώς της και εντεύθεν, λειτουργεί και πορεύεται έχουσα γνώμονα το συνοδικόν σύστημα, εξ ου άπαντες οι Προκαθήμενοι των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, δύνανται αβιάστως να αναγνωρίζωσι πάσαν νέαν Αυτοκεφαλίαν και να μνημονεύουσι τον Προκαθήμενον Αυτής.
Στοιχούντες και ημείς τοις Ιεροίς Κανόσι και οιδότες την έφεσιν απάντων των Αγίων Αρχιερέων των συγκροτούντων την καθ’ ημάς Ιεραρχίαν του Παλαιφάτου και Αποστολικού Θρόνου του Αγίου Μάρκου, περί αναγνωρίσεως της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας, και έχοντες υπ’ όψιν τον ιστορικόν του μέλλοντος, εμνημονεύσαμεν σήμερον εν τη Θεία Λειτουργία, εν πνευματική χαρά τον Προκαθήμενον της Ουκρανίας Μακαριώτατον Μητροπολίτην Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Κύριον, Κύριον, Επιφάνιον, προσευχηθέντες θερμώς υπέρ ειρήνης και ευσταθείας των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
† Ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής
Θεόδωρος Β’
Εν τη Μεγάλη Πόλει της Αλεξανδρείας
Τη 8η Νοεμβρίου 2019».
Τονίζεται ότι πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά διακοπή Ευχαριστιακής κοινωνίας στην οποία προέβη το Πατριαρχείο της Μόσχας. Προηγήθηκαν του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Ελλάδος και τώρα της Αλεξανδρείας.
Σύμφωνα πάντοτε με το δημοσιονομία της Orthodox Christianity, η Μόσχα επιδίδεται και στον εκκλησιολογικό τραγέλαφο καθότι ενώ διακόπτει την κοινωνία με τον Πατριάρχη Θεόδωρο, αποφάσισε να διατηρηθεί η Ευχαριστιακή κοινωνία με τους ιεράρχες του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, εκτός από εκείνους οι οποίοι ανεγνώρισαν ή πρόκειται να αναγνωρίσουν την Αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας, την οποία χαρακτηρίζει «Ουκρανικό σχίσμα».
Αποφασίσθηκε επίσης θα αποσυρθούν οι ενορίες της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που βρίσκονται στην Αφρικανική Ηπειρο από τη Δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, στις οποίες θα δοθεί Σταυροπηγιακό καθεστώς.
Ακόμα αποφασίσθηκε η διακοπή της λειτουργίας του Μετοχίου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας Στο Πατριαρχείο της Μόσχας, ενώ το Μετόχι του Πατριαρχείου Μόσχας επί του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας αποφασίστηκε να «υπαχθεί» στην ενορία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Κάιρο.
Εξ’ άλλου το Πατριαρχείο της Μόσχας χρησιμοποιεί τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο, για τη δημιουργία διευρυμένου ρήγματος στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Υπενθυμίζεται πως τον Νοέμβριο τον προσκάλεσε για να τον τιμήσει με το βραβείο του Πατριάρχη Αλεξίου. Ο Θεόφιλος μετέβη στη Μόσχα ολοπρόθυμος, συναντήθηκε με τον Πούτιν και τον Κύριλλο και την επόμενη μέρα ανακοίνωσε ότι θα συγκαλέσει Σύναξη των Προκαθημένων στην Ιορδανία. Υπογραμμίζεται ότι Σύναξη των Προκαθημένων μπορεί να συγκαλέσει μόνο ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου