________________________________________________________________________________________________________________________________________

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ / ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ / ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΣ ΝΑΟΣ / ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ / ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΑΝ. ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΥ / ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥ
________________________________________________________________________________________________________________________________________


11/24/2016

ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ


Παρουσίαση της νέας έκδοσης της Εκδοτικής Δημητριάδος 
με τίτλο The Dialogue between Eastern Orthodox and Oriental Orthodox Churches 
σε επιμέλεια της Christine Chaillot και 
με Πρόλογο της ΑΘΠ του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου 
Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, Γενεύη, 18 Νοεμβρίου, 2016 
Την Παρασκευή 18 Νοεμβρίου, 2016, με την πρωτοβουλία της Μόνιμης Αντιπροσωπείας του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο ΠΣΕ, έλαβε χώρα στα γραφεία του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών (ΠΣΕ), η παρουσίαση της νέας έκδοσης της Εκδοτικής Δημητριάδος (του εκδοτικού τμήματος της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου) που έχει ως αντικείμενό της τον διάλογο μεταξύ των Ορθόδοξων και των Ανατολικών Ορθοδόξων (Προχαλκηδονίων) Εκκλησιών. 
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο Σεβ. Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού κ. Ιώβ, μόνιμος αντιπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο ΠΣΕ, η κ. Christine Chaillot, επιμελήτρια του τόμου και ο Επιστημονικός Συνεργάτης της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Δρ. Νικόλαος Ασπρούλης τόνισαν τη σπουδαιότητα της έκδοσης για το μέλλον του διαλόγου μεταξύ των δύο Εκκλησιών προς την κατεύθυνση της υπέρβασης του ρήγματος το οποίο εξακολουθεί να διαιρεί τις δυο οικογένειες και την αποκατάσταση της πλήρους εκκλησιαστικής κοινωνίας. 


Στην παρουσίαση παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Σεβ. Μητροπολίτης Ελβετίας κ. Ιερεμίας, ο π. Alexandre Resimic (Πατριαρχείο Σερβίας), ο π. Vergil Vâlcu Πατριαρχείο Ρουμανίας), ο κ. Constantin Sayegh, εκ μέρους της Αντιοχειανής Ορθόδοξης ενορίας της Γενεύης, ο π. Goossan Aljanian (Αρμενικό Καθολικάτο του Etchmiadzin), ο π. Mina (Κοπτικό Ορθόδοξο Πατριαρχείο), ο π. Giyorgis (Αιθιοπικό Ορθόδοξο Πατριαρχείο), ο Διευθυντής της Επιτροπής «Πίστις και Τάξις» του ΠΣΕ, Αιδ. Δρ. Odair Pedroso Mateus, ο κ. Melaku Kifle (πρώην στέλεχος του ΠΣΕ), ο Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Καθηγητής του Μεταπτυχιακού Ινστιτούτου Ορθοδόξου Θεολογίας του Chambésy Κωνσταντίνος Δεληκωσταντής, πολλοί λαϊκοί και φοιτητές από το Ορθόδοξο Κέντρο του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Chambésy, κ.ά.. 
Ακολουθεί η παρουσίαση του Δρ. Νικολάου Ασπρούλη, 


Presentation of the collective volume on the Dialogue between Eastern Orthodox and Oriental Orthodox Churches by Volos Academy Publications edited by Christine Chaillot 
November, 18, 2016 World Council of Churches, Geneva 
Dr. Nikolaos Asproulis (Volos Academy for Theological Studies) 
First of all I would like to convey the warm greetings of the Chairman of the Board of Directors of the Volos Academy for Theological Studies, Metropolitan Ignatius of Dementrias and the Director of the Academy Dr. Pantelis Kalaitzidis. I am very much pleased to join the presentation of this collective volume which is the result of an intense and continuous work of multiple people, churchmen and scholars that have committed themselves to the ecumenical and dialogical ethos, inherent more or less in the ecclesial tradition. In its various sections, well known Eastern Orthodox and Oriental Orthodox thinkers attempt to fruitfully and critically address delicate historical and theological questions revolved mainly around the Council of Chalcedon and its Christological definition but also around the future of the dialogue. 
The book is divided in 4 sections. After the foreword by his All-Holiness the Ecumenical Patriarchate Bartholomew I and a general introduction by the editor Christine Chaillot, the first part exposes Eastern Orthodox perspectives on various historical, doctrinal and hermeneutical aspects of the Chalcedonian Christology as well as reflections on the past and present obstacles, the prospects and the future of the dialogue. The second part hosts different Oriental Orthodox perspectives (Coptic, Syrian, Armenian, Ethiopian etc) on Christology from a systematic and liturgical point of view. This last point is of great relevance since for both Eastern Orthodox and Oriental Orthodox that share more or less the ecclesial experience of the ancient Church, the “Liturgy is not a self-centred service and action, but is a service for the building of the one Body of Christ within the economy of salvation…” (I. Bria, Liturgy after the Liturgy). 
The third part of the volume is devoted to contextual and practical aspects of the dialogue between the two families in U.S.A, in Paris, Sweden etc, while the last fourth part contains different official statements of the dialogue along with extracts from important theological texts from ancient or contemporary authors that further contribute to the deeper and mutual understanding between the two families. 
If one would like to highlight in brief the basic features of the collective volume at hand one should stress: a) the eirenic and inclusive character of most if not all of the articles, which intend to give an informed historical, patristic and systematic account of various aspects of the Christological controversy in order to show and overcome the impasses of a polemical and anachronistic approach of the past; b) the inclusive interpretation of and approach to the common truth from the various standpoints, in a spirit of communion in otherness, or unity in diversity, where diversity and plurality and not division constitutes a sine qua conditio for the unity of the Church; c) the self-critical spirit that characterizes some articles particularly on the side of the Eastern Orthodox towards the recognition of the variety of conditions (such as anti-ecumenical trends, fundamentalism, etc) that prevent the two families from the mutual recognition; d) the firm commitment of all the authors from both families to the need of overcoming eventually the problems caused by different extra-ecclesial factors that prevent the Churches from a full ecclesial communion by virtue of the agreement that has been already reached at the theological level.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails