Από το βίο του Αγίου Πολυκάρπου Σμύρνης μαθαίνουμε ότι υπήρχε πρόβλημα στις σχέσεις της Εκκλησίας της Ρώμης με τις Εκκλησίες της Μικράς Ασίας σχετικά με τον εορτασμό του Πάσχα.
Την εποχή αυτή το Πάσχα γιορταζόταν από τις Εκκλησίες της Μικράς Ασίας στις 14 του Νισάν, μαζί δηλαδή με το Εβραϊκό Πάσχα, όποια μέρα κι αν συνέπιπτε, ενώ στη Δύση κάθε Κυριακή γιόρταζαν την Ανάσταση του Χριστού, δίδοντας έμφαση στον εορτασμό της Κυριακής μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας.
Γύρω στα 155 μ. Χ. ο Πολύκαρπος ταξίδεψε στη Ρώμη, όπου με τον Πάπα Ανίκητο είχε συζήτηση για τον καθορισμό της ημερομηνίας εορτασμού του Πάσχα. Κατά τη συνάντηση αυτή το θέμα δεν διευθετήθηκε και αφού συλλειτούργησαν αποχωρίστηκαν ειρηνικά. Όπως αναφέρεται «εκοινώνησαν εαυτοίς», συλλειτούργησαν δηλαδή και μάλιστα ο Πάπας Ανίκητος τίμησε τον Πολύκαρπο δίδοντας του το προβάδισμα στη Θεία Λειτουργία.
Λέτε πριν από αυτήν την συνάντηση να είχαν συζητηθεί λεπτομέρειες όπως, αν τα καθίσματα που θα καθόντουσαν θα ήταν όμοια, πώς θα καθόντουσαν, προς τα πού θα κοίταγαν, αν άλλοι που πιθανόν να βρίσκονταν στην συζήτηση θα καθόντουσαν στο ίδιο επίπεδο με αυτούς και άλλα παρόμοια;
Η κατάληξη μας βεβαιώνει πως τέτοια προβλήματα δεν υπήρξαν. Αντιθέτως, παρά την διαφωνία τους που παρέμεινε, στο τέλος «εκοινώνησαν εαυτοίς» και αποχώρησαν.
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στο Κολυμπάρι της Κρήτης αυτές τις μέρες με την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Και πάλι θα λάμψει το Φως της Ορθοδοξίας και πάλι θα κυριαρχήσει η αλήθειά της. Μόνο που κρίμα, δεν θα είναι μεταλαμπαδευτές όλοι εκείνοι που θα έπρεπε να είναι «επόμενοι τοις αγίοις πατράσι», με προσωπική ευθύνη βεβαίως των απόντων.
Αρχιμανδρίτης Γεράσιμος Φραγκουλάκης
Αννόβερο Γερμανίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου