Χαιρετισμός του Άρχοντος Μ. Χαρτοφύλακος της Μ.τ.Χ.Ε.
Παντελή Βίγκα
στην έναρξη του Διεθνούς Μαθητικού Συνεδρίου
για τον Γεώργιο Βιζυηνό
(Ζωγράφειο Πόλης, 12-3-2015)
Παναγιώτατε,
Κυρίες και κύριοι,
Ο βίος και η πολιτεία του Γεωργίου Βιζυηνού είναι αναμφισβήτητα συναρπαστικός. Βιζύη, Πόλη, Χάλκη, Αθήνα στα παιδικά και νεανικά του χρόνια.
Στη συνέχεια αναδεικνύεται ένας από τους πλέον ταξιδεμένους συγγραφείς, αφού, με μικρά διαλείμματα, από το 1875 ίσαμε το 1884, ενισχυόμενος πάντα οικονομικά από τον Γεώργιο Ζαρίφη, έζησε στις κυριότερες πόλεις της Γερμανίας (Γοττίγγη, Λειψία, Βερολίνο) και επίσης στο Παρίσι και στο Λονδίνο.
Ο Βιζυηνός ήταν από τους λίγους συγγραφείς του δέκατου ένατου αιώνα, στο πρόσωπο του οποίου συνδυάζονταν συστηματικές σπουδές, επιστημονικό έργο, ποιητική και έγκυρη αφηγηματική δημιουργία.
Άρα ήταν ένας λόγιος κοσμοπολίτης, με ανοιχτούς ορίζοντες, ο οποίος το 1885 γίνεται πανεπιστημιακός στην έδρα της φιλοσοφίας, αφού είχε υποβάλει τη διατριβή Η φιλοσοφία του καλού παρά τω Πλωτίνω.
Ο Βιζυηνός, νους κριτικός, ιδιοφυής και φιλέρευνος διδάσκει, μεταφράζει τις γνωστότερες ευρωπαϊκές μπαλάντες, συγγράφει ψυχολογικές και λαογραφικές μελέτες, τραγούδια, παιδική λογοτεχνία.
Ένας άνθρωπος με βαθιά παιδεία, ο οποίος σε δύσκολους καιρούς έζησε στην Εσπερία, και έκανε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά, φτάνοντας πιο ψηλά από κει που νόμιζε ότι μπορεί να φτάσει.
Σήμερα, η κλασική παιδεία δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες της εποχής όπου οι κοινωνίες αλλάζουν ραγδαία, αλληλοεπιδρώνται με την νέα τεχνολογία, οι φοιτητές ταξιδεύουν για περισσότερη επιμόρφωση, όλο και περισσότερο. Η παραδοσιακή παιδεία απέχει από τα σημερινά δεδομένα που επηρεάζουν τους μαθητές όχι μόνο κατά τον εξωσχολικό τους χρόνο, αλλά και κατά τα διαλείμματα των μαθημάτων με τα γνωστά smartphone. Η ανανέωση των μεθόδων για την εκπαίδευση των μαθητών είναι σίγουρα αναγκαία. Η ύλη των μαθημάτων πρέπει να εμπεδώνεται ουσιαστικά από τους μαθητές και κυρίως το Λύκειο να μην θεωρείται ένας σταθμός που επιβάλλεται να περάσεις για να συμπληρώσεις κάποια χρόνια της νεανικής σου ζωής. Το αίτημα για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι επιτακτικό σε πολλές χώρες και κοινωνίες, αλλά και ιδιαίτερα στην παιδεία της Ομογένειας, καθώς η σημερινή δομή της στηρίζεται στις δεκαετίες του παρελθόντος.
Σήμερα, η κλασική παιδεία δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες της εποχής όπου οι κοινωνίες αλλάζουν ραγδαία, αλληλοεπιδρώνται με την νέα τεχνολογία, οι φοιτητές ταξιδεύουν για περισσότερη επιμόρφωση, όλο και περισσότερο. Η παραδοσιακή παιδεία απέχει από τα σημερινά δεδομένα που επηρεάζουν τους μαθητές όχι μόνο κατά τον εξωσχολικό τους χρόνο, αλλά και κατά τα διαλείμματα των μαθημάτων με τα γνωστά smartphone. Η ανανέωση των μεθόδων για την εκπαίδευση των μαθητών είναι σίγουρα αναγκαία. Η ύλη των μαθημάτων πρέπει να εμπεδώνεται ουσιαστικά από τους μαθητές και κυρίως το Λύκειο να μην θεωρείται ένας σταθμός που επιβάλλεται να περάσεις για να συμπληρώσεις κάποια χρόνια της νεανικής σου ζωής. Το αίτημα για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι επιτακτικό σε πολλές χώρες και κοινωνίες, αλλά και ιδιαίτερα στην παιδεία της Ομογένειας, καθώς η σημερινή δομή της στηρίζεται στις δεκαετίες του παρελθόντος.
Θερμά συγχαρητήρια οφείλονται στις διευθύνσεις του Ζωγραφείου και των Εκπαιδευτηρίων Μαντουλίδη για την εφαρμογή του πολυδιάστατου προγράμματος των Συνεδρίων κάθε χρόνο εδώ στην Πόλη μας.
Μέσω αυτών των Συνεδρίων προβάλλεται η Ομογένεια και τα εκπαιδευτήριά της.
Προβάλλεται και ο πολιτιστικός πλούτος της Πόλης, καθώς οι μορφές των πνευματικών ανθρώπων που απασχολούν τους συνέδρους έχουν σχέση με την Πόλη.
Κι ακόμα είναι πολύ σημαντικό ότι μέσων των Μαθητικών αυτών Συνεδρίων συντελείται η επικοινωνία μαθητών που προέρχονται από διαφορετικές κοινωνίες, προάγεται η αληθινή επιμόρφωση, καλλιεργείται η αλληλεγγύη.
Ο κοσμοπολίτης Βιζυηνός μας διδάσκει ότι η γνώση δεν είναι παροχή, αλλά κατάκτηση. Αυτό ας μας προβληματίσει όλους.
Στα Ποιητικά πρωτόλεια του Βιζυηνού, που εκδόθηκαν όταν ήταν ακόμη ιεροσπουδαστής στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης συναντούμε το ποίημα Ο φιλομαθής πτωχός, ο οποίος κραυγάζει:
Δὲν σᾶς ζητῶ οὔτε ψωμί,
οὔτ᾿ ἕνα ῥοῦχο στὸ κορμί·
Διψῶ! διψῶ τὴ θεία
ἀληθινὴ Παιδεία!
Αυτήν την αληθινή παιδεία εύχομαι από καρδιάς σε όλους μας.
Καλή επιτυχία στις εργασίες του Συνεδρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου